Megváltozhatnak az online vásárlás játékszabályai

Valós problémát oldhat meg az Európai Unió az online vásárlás határainak eltörlésével, de ettől még továbbra is a logisztika marad a legnagyobb kihívás.

Az Európai Unió azon rendelete, amely az online vásárlás határainak eltörlését célozza, leginkább az unió több országában szolgáltatásokat kínáló vállalatokat érinti: például azokat, amelyek szállást, koncertjegyet vagy autóbérlést kínálnak – kommentálta a Világgazdaságnak az Európai Parlamentben a napokban elfogatott új jogszabályt Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító ügyvezetője. Így az interneten vásárlók ezután jobb hozzáférést kaphatnak más országokból származó termékekhez és szolgáltatásokhoz.

Az igazolhatatlan földrajzi korlátozást tiltó új szabályok nyomán a jövőben a fogyasztók szabadon választhatnak, hogy honnan rendelnek a neten – állampolgárságuk, lakhelyük vagy aktuális tartózkodási helyük miatt ugyanis nem lehet megtagadni tőlük a vásárlást, vagy átirányítani őket egy másik honlapra. A vevőket a bank- vagy hitelkártyájuk kibocsátási helye miatt sem lehet hátrányosan megkülönböztetni, mint ahogy a bankkártyatípusokon belül sem lehet majd egyeseket földrajzi alapon elutasítani.

Várkonyi Balázs szerint a tervezet valós problémát old meg, előfordul például, hogy egy koncertre vagy futballmérkőzésre egy adott ország lakói olcsóbban vehetnek jegyet, mint egy másikban élők, a tervezett rendelet ennek a gyakorlatnak vetne véget.
Léteznek olyan nemzetközi webáruházak is, amelyek egy adott országban élőknek bizonyos termékeket kedvezőbb áron kínálnak, mint egy másik ország lakóinak. A jövőben egységesen meg kell adniuk a kedvezményeket az unió bármely tagállamában élőknek – tette hozzá.

A hazai webáruházak, köztük az Extreme Digital működésére azonban Várkonyi szerint kevés hatással lesz az új jogszabály, ha életbe léptetik, mivel termékeket árusítanak, amelyek a nemzetközi online és offline áruházaikban ugyanannyiba kerülnek, leszámítva a valutaváltás esetleges hatásait. Az alapító-ügyvezető úgy gondolja, hogy az európai online áruházak esetében még mindig a logisztikai kapacitások jelentik a legnagyobb korlátot: nem véletlen, hogy az általa irányított társaság is a szomszédos és régiós országokban terjeszkedett, így Ausztriában, Romániában, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában és Bulgáriában.

Hazánkban csaknem 20 százalékos növekedéssel 360 milliárd forint fölé kúszhatott tavaly az online kiskereskedelmi piac forgalma, idén pedig a várhatóan hasonló mértékű bővüléssel a 430 milliárdot is túlszárnyalhatja. A fogyasztói szokásokat jelentősen és gyorsan átalakítja az online vásárlás lehetősége, de a fizikai boltok kora ettől még nem áldozott le. Bár a magyar e-kereskedelmi piacon továbbra is a műszaki termékek aránya a legnagyobb, a nyugat-európai trendeket sok szempontból követő magyar igények a folytatásban a divat-, illetve a szépségápolási termékkategóriák előretörését hozhatják. Tavaly az online vásárlók száma Magyarországon hárommillió fölé emelkedett, a bővülő forgalom és az erősödő verseny pedig valóban nehéz logisztikai feladat.

FORRÁS: LINK

PARTNEREINK

Exped-IT
GEMOSZ
KSH
E-commerce Hungary
Magyar Termék
eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.
Online pénztárgép
Retail Zoom